FAQ/Help

U bent hier

Inleiding: 

Deze pagina vullen we aan met veelgestelde vragen van onze bezoekers.

Samenvatting sociale kaart

Een interessante samenvatting over inhoud, zoekmodule en initiatiefnemers lees je in deze handige brochure: brochure_sociale_kaart_160216.pdf

Initiatiefnemers

De vijf Vlaamse provincies en de Vlaamse Gemeenschapscommissie van Brussel werken al sinds 2001 samen aan één sociale kaart die gratis toegankelijk is via internet. Het Kenniscentrum WWZ beheert de Brusselse sociale kaart.

Ook met de Brusselse collega's van het Huis voor Gezondheid werken we actief samen.

Klik hier voor de contactgegevens van de coördinator in je provincie.

Hoe zoeken?

Zoeken kan snel via de invulvelden 'wie of wat' gecombineerd met 'waar' op de homepagina. Uitgebreid zoeken zit meer verborgen en dient vooral voor de gevorderde bezoekers die de welzijns- en gezondheidssector goed kennen en op zoek zijn naar exacte lijsten van zoekresultaten.

Klik hier voor meer info over het zoeken.

Wat gebeurt er met de gegevens die bijgehouden worden via mijn profiel?

De gegevens zijn nodig om extra functionaliteiten te gebruiken: favorieten bijhouden, zoekopdrachten opslaan en persoonlijke commentaar toevoegen aan een fiche. De initiatiefnemers kregen toestemming van de bevoegde instanties om deze gegevens bij te houden. Voorwaarde is dat de databank ze versleuteld opslaat. De informatieveiligheidscoördinator van onze website ziet er strikt op toe dat deze voorwaarde correct nageleefd wordt, ook door de technische ontwikkelaar.

Klik hier voor meer info over de privacy.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

Op de homepagina vind je bovenaan rechts een link 'Nieuw wachtwoord aanvragen'. Klik op die link en geef je e-mailadres in om een nieuw wachtwoord te ontvangen. Meer uitleg vind je in de infobundel: soka-nieuwwachtwoordaanvragen.pdf

Hoe actueel zijn de gegevens in de sociale kaart?

Elke dag verbeteren beheerders in elke provincie de kwaliteit van de gegevens in de sociale kaart. Ze sporen nieuwe erkenningen en initiatieven actief op, corrigeren fouten en structureren de gegevens op de fiches. 
De welzijns- en gezondheidssector evolueert constant. Daarom is de betrokkenheid van gebruikers en organisaties belangrijk om de voorzieningendatabank accuraat en volledig te houden. We werken daarom zoveel mogelijk met contactpersonen in de organisaties zelf.

Ontdek je toch lacunes of fouten? Geef via de link 'Wijzigingen suggereren' op een fiche je opmerkingen door, of contacteer ons.

De gegevens op mijn organisatiefiche kloppen niet meer, wat kan ik doen?

Op elke fiche staat er een link 'Wijzigingen suggereren'. Langs deze weg komen je suggesties bij de beheerder van de fiche terecht. Geef je naam en e-mailadres of telefoonnummer door zodat we je kunnen contacteren als er iets onduidelijk is.

Misschien wil je zelf je fiche beheren? Lees voor meer info het antwoord op de volgende vraag.

Ik wil beheerder worden van mijn organisatiefiche, hoe pak ik dat aan?

Ben je werknemer in een organisatie die opgenomen is in de sociale kaart en wil je zelf de gegevens van personen en activiteiten op de organisatiefiche beheren? Registreer jezelf eerst op onze website en maak een profiel aan. Hoe doe je dat? Klik hier voor meer info over het profiel.

Log daarna in, surf naar je organisatiefiche en klik op 'Organisatiefiche claimen'. Een beheerder van de sociale kaart in je provincie controleert de aanvraag en keurt ze al dan niet goed. We willen niet dat iedereen zomaar fiches claimt.

Een goedgekeurde claim betekent dat je eigenaar bent van één of meer organisatiefiches. Om de vormelijke uniformiteit te garanderen verschijnen de wijzigingen die je ingeeft nooit direct online. De initiatiefnemers van onze website zetten jouw wijzigingen online.

Als je fiche-eigenaar bent, veronderstellen we dat je wijzigingen spontaan doorgeeft. Als je de fiche lang niet controleert, sturen we een mail met de vraag om jouw gegevens na te kijken.

Er bestaat nog geen fiche van mijn organisatie, hoe pak ik dit aan?

Hoort je organisatie tot de scope van de databank sociale kaart? Lees eerst de webpagina over de inhoud van de sociale kaart als je twijfelt.

Registreer je op onze website en maak een profiel aan om een voorstel van nieuwe organisatiefiche door te geven. (Klik hier voor meer info over het profiel.)

Log daarna in, klik op de knop "nieuwe organisatie toevoegen" op je dashboard en vul de basisgegevens voor een nieuwe fiche in. De beheerder van de sociale kaart waar je organisatie gevestigd is, volgt verder op.

Kan ik een deel gegevens exporteren?

Exporteren kan als je ingelogd bent. Het exportbestand kan niet direct gedownload worden. Om het systeem niet te overbelasten krijg je een e-mail met de link om het bestand te downloaden. We gebruiken het e-mailadres dat bij je profiel hoort.

Meer info vind je in deze infobundels: 

soka-profielaanmaken.pdf

 en soka-exportingelogdegebruiker-nieuw.pdf

Lukt het niet om een profiel aan te maken of te exporteren? Vraag gerust meer info via het contactformulier.

Met welke browserversie bekijk ik de website het best?

Je bekijkt de website het best in een recente browserversie. Een goede weergave van de website is mogelijk vanaf:

  • Internet Explorer 10 of 11
  • Opera 12
  • Safari 5.1.7
  • Firefox 26.0
  • Chrome 32.0.1700.76
Hoe fouten, problemen of vragen doorgeven?

Merk je een fout aan gegevens op een organisatiefiche? Op elke fiche staat er een link 'Wijzigingen suggereren'. Langs deze weg komen je suggesties bij de beheerder van de fiche terecht. Geef je naam en e-mailadres of telefoonnummer door zodat we je kunnen contacteren als er iets onduidelijk is.

Merk je andere fouten op de website of geven onze themapagina's of deze FAQ-pagina geen antwoord op je vraag? Klik hier om ons te contacteren.

Gebruikt de sociale kaart gegevens van de Vlaamse overheid?

Om zoveel mogelijk bestaande gegevens opnieuw te gebruiken, is onze website gekoppeld aan authentieke databanken:

(1) het VKBO (Verrijkte Kruispuntbank voor Ondernemingen), (2) CRAB voor adresgegevens, (3) CoBRHA voor basisidentificatiedata van erkende zorgvoorzieningen. 

Widget sociale kaart

Met de sociale kaart widget kan je de 2 zoekvelden "wie of wat" en "waar" integreren in je eigen website. Op die manier kan je bezoeker snel zoeken in de databank sociale kaart. Klik hier voor meer info.

Handleidingen

Kijk zeker op onze pagina met handleidingen voor extra informatie.