DeĀ concrete hulpvraagĀ van de persoon met NAH en zijn omgeving vormt het uitgangspunt voor de behandeling. Vraagverduidelijking is nodig om vervolgens samen op zoek te gaan naar realistische en concrete doelen. DeĀ persoonlijkĀ begeleiderĀ speelt hierin een centrale rol.
De vraaggerichte begeleiding krijgt vorm via eenĀ individueel behandelplan.
De therapeutische activiteiten gebeuren zowelĀ individueelĀ alsĀ in groepsverband.
De interventies zijn afgestemd op de veranderde leermogelijkheden van de patiƫnt.
Er wordtĀ therapeutisch gewerkt aan volgende aspecten:
- Trainen van cognitieve functies, o.m. via domeinspecifieke functietraining en strategietraining.
- Probleemoplossende vaardigheden, o.m. via metacognitieve training.
- Het leren hanteren van compensatiemiddelen.
- Communicatieve en sociale vaardigheden.
- Gedragsregulatie en ziekte-inzicht.
- Handicapverwerking.
- Zingeving.
- Welbevinden.
- ArbeidsreĆÆntegratie of alternatieve tijdsinvulling.
DeĀ familie en de mantelzorgersĀ wordenĀ in het zorgtraject betrokken gezien een niet-aangeboren hersenletsel niet alleen de persoon in kwestie treft, maar heel het netwerk.