Het begeleidingsaanbod is divers en gefocust op de actuele welzijnsproblemen. Op basis van de ontrafeling van de problemen in het instapgesprek (onthaal) bespreekt de begeleider met de cliënt(en) een hulpverleningsplan, vertrekkend van de eigen oplossingsmogelijkheden en steunend op de vaardigheden en de dagelijkse omgeving van de cliënt(en). De begeleider ondersteunt de cliënt bij het zoeken van zijn eigen oplossingen. Afhankelijk van de problemen kan de begeleiding één of meerdere levensdomeinen betreffen en kan een combinatie van methodieken gehanteerd worden. Informatie verstrekken, advies geven, ondersteunen, inzicht bieden, oplossingsmogelijkheden toetsen, bemiddelen, een mogelijke aanpak bespreken, oorzakelijke factoren onderzoeken, weerbaarheid versterken, gevoelens helpen uiten en verwerking ondersteunen kunnen belangrijke elementen zijn van een begeleiding, maar ook gerichte technieken als schuldbemiddeling, budgetbegeleiding, communicatieoefeningen, administratieve ondersteuning, scheidings- of ouderschapsbemiddeling kunnen aangewend worden. Een begeleiding bestaat meestal uit gesprekken op afspraak op de dienst, maar waar nodig kunnen huisbezoeken worden voorzien. Individuele gesprekken, koppelgesprekken en gezinsgesprekken of een combinatie hiervan zijn mogelijk. Vooral bij complexe problemen kan- uiteraard mits toestemming van de cliënt - samengewerkt worden met andere organisaties.