M.E.G.A. Mijn Eigen Goed Antwoord
Mijn Eigen Goed Antwoord
Risicogedrag van kinderen en jongeren blijft een actuele bekommernis. Onderwijskrachten en hulpverleners krijgen in steeds toenemende mate hulvragen van kinderen, adolescenten en ouders over pesten, stijgende agressiviteit, drugmisbruik, (pre-)delinquent gedrag, faalangst, depressiviteit en suïcidaal gedrag.
Het M.E.G.A.-project wil kinderen en jongeren ondersteunen in hun zoektocht naar een 'eigen goed antwoord' op de ingewikkelde maatschappelijke uitdagingen waarvoor zij staan. Zowel leerkrachten, politie, preventiedienst, CLB, jeugd- en sportdienst, JAC, en andere instanties werken mee aan het M.E.G.A.-project, ieder vanuit zijn eigen rol en missie.
Doelstellingen
De doelstelling van het M.E.G.A.-project is tweeledig.
- De persoonsgerichte doelstelling bestaat erin kinderen en jongeren te stimuleren in het maken van 'gezonde keuzes' en hen te ondersteunen in de ontwikkeling van de daarvoor vereiste vaardigheden.
- De structuurgerichte doelstelling heeft betrekking op het creëren van overleg- en communicatiekanalen tussen de onderwijsgevenden, de lokale hulpverleningsinstanties en de justitiële diensten.
De inhoud van het project wordt opgehangen aan 10 thema's die, verspreid over een gans schooljaar, worden uitgediept in het zesde leerjaar:
Thema's
- Jouw eigen veiligheid
- Gebruik en misbruik van genotsmiddelen
- Omgaan met druk
- Bouwen aan je eigen persoon
- Assertiviteit
- Stress, hoe ga je ermee om?
- Misverstanden, woordenwisselingen en ruzies
- Invloed van de media
- Het inschatten en nemen van risico's
- Alternatieven