Onafhankelijke instelling die klachten van de burgers over de federale administratieve overheden behandelt, problemen oplost, onpartijdige onderzoeken uitvoert en toeziet op de naleving van de burgerrechten
- Sociale zaken: werkloosheid, beroepsziekten, invaliditeit, tegemoetkomingen handicap, zelfstandigen, enz.
- Fiscaliteit (belastingen, douane, kadaster enz.) en economie
- Migratie en asiel: visum en verblijfsvergunning, regularisering, werking van de open en gesloten centra, opvang van asielzoekers, enz.
- Justitie: hechtenis, penitentiair stelsel, situatie van geïnterneerden, verkeersboetes, enz.
- Mobiliteit: inschrijving van voertuigen, Directie Inschrijvingen Voertuigen)
- Federaal openbaar ambt: aanwerving, promotie enz.
- Identiteitsdocumenten: nationaliteit, paspoort, identiteitskaart enz.
- Enz.
Daarnaast doet DE FEDERALE OMBUDSMAN het volgende:
- onderzoeken van klachten over de werking van federale administraties op verzoek van de Kamer van Volksvertegenwoordigers
- aanbevelingen formuleren op basis van de vaststellingen
- verslag uitbrengen aan het Parlement
- onderzoeken van meldingen van veronderstelde integriteitsschendingen binnen de federale administratieve overheid