Een korte time-out (KTO) is een niet-sanctionerend antwoord op problematisch gedrag van een leerling, gedrag dat zich bijvoorbeeld kenmerkt door een ernstig doch eerder incidenteel probleem of relationele conflicten met een leerkracht of leerling.
De KTO zal een escalerende probleemsituatie ontmijnen en tegelijk trachten via initiatieven op maat van de leerling te voorkomen dat het problematisch gedrag zich zal herhalen.
Jongeren nemen op vrijwillige basis deel aan het project, en moeten een (beperkte) motivatie tonen om tijdens hun deelname aan het project te werken aan de nodige aandachts- en leerpunten om hun herinstroom mogelijk te maken.
Alle partijen stemmen in met de begeleidingsovereenkomst (jongere, ouder(s), school en CLB, evt. externe begeleidingsdiensten).
Allochtone en autochtone leerplichtige jongeren (12 tot 18 jaar) uit het voltijds en deeltijds beroepssecundair onderwijs, die ingeschreven zijn in een school behorende tot de deelnemende scholengemeenschappen: SALEM, Denderland en Dender GO! en voor wie meer bepaald:
schooluitval dreigt
de school en het CLB in gezamenlijke verantwoordelijkheid zelf reeds een maximum aan begeleidingsinspanningen leverden om de probleemsituatie te kenteren, en die zodanig met blokkades geconfronteerd worden dat een interventie van buitenaf noodzakelijk is.
Voorwaarden:
de jongere:
mag niet te kampen hebben met een ernstige verslavingsproblematiek
mag niet te kampen hebben met een ernstige psychiatrische problematiek
mag niet te kampen hebben met een ernstige fysieke en/of mentale handicap
moet een minimale kennis hebben van de Nederlandse taal
moet minimaal gemotiveerd zijn om deel te nemen aan het KAAI project en de doelstelling van het project, m.n. de heraansluiting bij onderwijs
is bereid de interne regels van het DE KAAI - F4WARD project te aanvaarden.
De ouder(s):Â
verklaren zich uitdrukkelijk akkoord met de deelname van hun kind aan het KAAI project.
De school:Â
moeten reeds stappen ondernomen hebben om tot een oplossing te komen
houden de leerling in de school ingeschreven en zijn bereid de leerling volgens een afgesproken stappenplan terug op te nemen